neděle 5. září 2010

časový posun

vypočítání/uvědomění si časového posunu pro různé lokality je náročnější abstraktnější duševní operace, na druhou stranu s trochou vůle se dá zvládnout i bez papíru atd.
když si uvědomíme, jak je to poskladáný a jak se to točí; na východě to sluníčko už mají, když u nás vycházi; takže na východě (vpravo na mapě :-) ) svítí nějdřív, pak u nás, a pak na západ u nás; takže na západě mají vše později a to je ten paradox: "později" zde neznamená, že je tam více hodin ale právě naopak méně; když je u nás slunce nad hlavou (12h) jim teprve výchází (6h) takže je tam hodin méně

Vermont, jako celý východ USA leží v pásmu -5, narozdíl od SEČ +1, oproti ČR je tu -6h; platí to i nyní, když je v Česku letní čas (+2), takže tuším, že se tu čas bude měnit taky (nyní bude pouze -4); USA jinak protínají celkem 4 časová pásma (+ další pro Aljašku a Hawaj)

aklimatizace
  • tohle je asi dost individuální; řekněme, že po jednom dni, resp. dvou nocích už jsem byl přijatelně přenastavenej; definitivně po 2 týdnech
  • záleží v kolik přicestujete (zda přes noc nebo den atd.); v mém případě to znamenalo 26h cestování bez pořádného spánku (poklimbávání v letadle); do postele jsem se dostal v jednu ráno jejich, už 7 ráno našeho s tím, že kdybych nebyl tak unavenej, tak jsem dávno brečel, že chci spát; člověk myslí, že pak bude spát dva dny v kuse a místo toho se vzbudí po pěti hodinách kolem sedmé ráno, protože doma už by bylo po poledni
  • další den jako zoombie a do postele vás to nažene brzo, spí se dlouho a provede se hlavní dorovnání
  • nevím, jestli dluh z cesty bylo mínus anebo plus, že to zkrátka vyresetovalo budíky uvnitř; na spánek jsem dost háklivej, na druhou stranu to dost připomínalo dospávání po akci :-D
  • tak po týdnu ještě člověk padá do postele unavenej dost brzo (kolem 22h jejich) a budí se sám už kolem sedmé - a to je příjemné - lepší vstávat sám než na budík
  • po dvou týdnech, už se po ránu z postele nechce - takže asi dorovnáno zcela :-)
  • dorovnávání jsem nijak nelámal přes koleno asi by to šlo i urychlit, snažit se vydržet vzhůru déle, ale proč by..
  • na komunikaci s čr to vypadá, že místní dopoledne je vaše odpoledne; odpledne zde je u vás večer; kolem šesté už chatují jen noční tvoři a po devaté večení zde, kdy je samozřejmě největší šance, že bude člověku smutno, jsem jediný zelený v kontaktech na icq já (jakožto jsem si sám sebe před pár lety přidal)
  • když si nejste jisti, co přát na rozloučenou, "dobrou chuť" je vzhledem k okolnostem celkem univerzální nebo ještě lépe "dobré trávení" :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat